KLASİK MANTIKTA KIYASIN MODALİTESİ: MOD VE ŞEKİLLER
Hülya ARIKAN
MANTIK
Mantık kelimesi Yunanca “logika”kelimesinin Arapça
karşılığıdır. Logikos ,logos’ yani söze, akıla veya akıl yürütmeye ait
demektir.[1] Arapça
karşılığı olan mantık ise” nutk”
kelimesinden türetilmiş olup, insanın düşünme gücü ve düşündüğünü dil ile ifade gücü ile
ilgilidir. [2]Mantık
kelimesi hem bir düşünme tarzını belirtmekte, hem de bir bilime ad olarak
kullanılmaktadır. Mantıklı düşünme ye; doğru düşünme, tutarlı düşünme de
denilir. Düşünme, akıl yürütme veya akıl yürütmeler zinciridir.
Mantık bilimi de bilinenden bilinmeyenin elde
edilmesi için bir vasıta ve zihni hatadan koruyan bir araçtır. Mantık biliminin
kurucusu Aristo’dur. Klasik mantık dediğimizde Aristo geleneğine bağlı olarak
ele alınan mantığa işaret etmekteyiz. Klasik mantığa “ suri’ mantık veya formel
mantık adı da verilmektedir. Gerek İslam alemin de, gerekse avrupa da yıllarca
öğretimi yapılan mantık bu mantıktır.
Aristo Organon adlı
kitabında mantığı altı bölüme ayırmış ve bunları beş kitap halinde ele
almıştır.
1. Kitap:
Categoriae (Kategoriler-Yüklem)
2. Kitap:
Hermönetik ( Önermeler)
3. Kitap:
Analytica I. Analitikler(Kıyas)….II.Analitikler
(Sonuç)
4. Kitap:
Topica (Topikler)
5. Kitap : De Sophisticis Elenchis (Sofistlik
delillerin çürütülmesi)
Aristo, kategoriler ve önermeleri akıl yürütme için
bir hazırlık olarak görmüştür. Mantıklı düşünme kendisini akıl yürütmede göstermektedir.
Klasik mantığın en çok önem verdiği akıl yürütme ise dedüksiyondur. Diğer akıl
yürütmeler olan tümevarım ve anoloji ye klasik
mantıkçılar fazla önem göstermemişlerdir.
Kıyas
Dedüksiyon : Zihnin, bir veya birkaç hükümden hareket ederek sonuca
varmasıdır. Kıyas, dedüksiyonun en mükemmel şekli olarak kabul edilir. Bu
sebeple klasik mantık akıl yürütmede esas olarak kıyası ele almıştır. Kıyas
Aristo mantığının bel kemiğini oluşturur.
Aristo kıyası şöyle tanımlıyor:
Kıyas bir sözdür ki kendisine,
bazı şeylerin konulmasıyla, bu konulan
şeylerden başka bir şey sadece bunlar dolayısıyla zorunlu olarak çıkar.[3]
Farabi de kıyası şu şekilde tanımlıyor:
Kıyas önermelerden
mürekkep bir delildir ki, her ne vakit o önermelere teslim olunsa ondan bizzat
diğer bir önerme lazım gelir.[4]
Örnek:
1.Öncül: Bütün insanlar ölümlüdür.
2.Öncül: Sokrat insandır .
Sonuç: O halde Sokrat ölümlüdür.
Önceden
konan önermelere öncül ve önermelerden zorunlu olarak ortaya çıkan önermeye de
sonuç denir.
Modalite, Mod ve şekilleri anlayabilmek için
öncelikle kıyas çeşitleri hakkında bilgi edinmemiz gerekir.[5] Çünkü
kıyas çeşitlerine göre mod ve şekiller batı mantıkçılarında ve İslam
mantıkçılarında farklı şekilde ele alınmaktadır.
İlk
olarak yüklemli kıyastaki kuralları mod ve şekilleri inceleyelim.
1-Yüklemli (Kesin-İktirani) Kıyasın
Mod ve Şekilleri:
Yüklemli
kesin kıyasta büyük, küçük ve orta terim
diye üç terim bulunur. Sonucun
yüklemi büyük terim, sonucun konusu küçük
terim ve her iki öncülde tekrar edilene de orta terim denir.
Bütün
insanlar ölümlüdür. Büyük Öncül
Sokrat insandır. Küçük Öncül
O
halde Sokrat
ölümlüdür.
Ayrıca
büyük terimin bulunduğu öncüle büyük önerme, küçük terimin bulunduğu öncüle de
küçük önerme denilir.
Kesin
kıyas içinde bulunan önermelerin nitelik ve niceliğine göre “mod” (darb)’lara; orta terimin
bulunduğu yere göre de şekillere
ayrılır.
Modlar:
Yüklemli
kesin kıyasta üç önerme vardır. Bunlar,
Tümel
olumlu A Tikel
olumlu I
Tümel
olumsuz E Tikel olumsuz O olabilir.
Bu
dört önerme çeşidi üçer üçer alındığında 64 çeşit mod bulunur.Tablo 2 deki
kıyas kuralları dikkate alındığında , altıncı ve yedinci kural gereğince (a)
harfi ile gösterilen 28 mod,dördüncü kural gereğince (c) harfi ile gösterilen
18 mod,sekizinci kural gereğince (e) harfi ile gösterilen 6 mod sonuç
vermez.AEO mod’u kıyasta “küçük önerme
tümel olumsuz olursa ,sonuç daima tümel olur”kuralına uymadığı için,IEO mod’u
ise “sonucu olumsuz olan bir kıyasın büyük önermesi tikel olumlu olmaz”Çünkü ,
sonuç olumsuz olduğu için , sonucun yüklemi olan büyük terim tümel olarak
alınmıştır.Bu da beşinci kıyas kuralı gereğince,büyük önermede tikel olarak
alınamaz.
|
Sonuç
olarak ,64 mod’un 52 sinin sonuç vermediği kıyas kurallarına dayanılarak
anlaşılır.Sonuç veren 10 mod aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.
Sonuç
Veren Modlar
A A
A A
A A
E I
A I
E I
A E
E
E
O A
A I
O E
O
O
I O
A A
I
O
|
|
|
||||
|
Şekiller
Şekiller:
Orta terimin kıyas içinde bulunduğu yere göre
kıyaslar şekillere ayrılır. Dört kıyas şekli vardır. Bunlar da birinci şekil,
ikinci şekil, üçüncü şekil, dördüncü şekil diye adlandırılır. Aristo yalnız üç
kıyas şeklinden bahseder. Dördüncü şekildeki modları birinci şeklin dolaylı
modları olarak kabul eder. Ortaçağ Batı mantıkçıları ve ilk İslam filozofları
da kıyasın üç şeklini ele almışlardır.
Aristo kıyasları, mükemmel (parfait) ve
mükemmel olmayan (imparfait)diye 2 ye ayırır.”Sonucun zorunluluğunun apaçık
olması için öncüllerde konulmuş olanın dışında hiçbir şeye muhtaç olmayan
kıyasa mükemmel kıyas; kendileri, gerçekten konulan terimlerden gerekli olarak
çıkan ama öncüllerde açıkça zikredilmemiş olan kıyasa eksik(mükemmel olmayan)
kıyas derim”[6]
İslam mantıkçıları da birinci şeklin
diğer şekillere üstünlük sağlayan bazı özelliklerinden bahsetmişlerdir. Bu
üstünlükler şunlardır:
1-Birinci şekil daha çok
kullanılmaktadır.
2-Bu şekil “Mahsurat-ı erbaa”denilen, dört
önermenin en mükemmeli sayılan tümel olumluyu sonuç olarak verir.
3-Diğer şekillerin ispatlanması birinci
şekle irca etmekle olur.
İslam mantıkçıları birinci şekle
“miyar-ul ulum” diye isimlendirmişlerdir.
Modların
Kelimelerle Gösterilmesi:
Klasik Batı Mantıkçıları her şekilde
sonuç veren modları gösteren kelimeler kullanmıştır. Bu kelimeler hem modların
kolayca akılda tutulmasını sağlar. Hem de son üç şeklin birinci şekle nasıl
indirgeneceğini gösterir.
Birinci şekilde
:Barbara,Celarent,Darii,Ferio
İkinci Şekilde:Cesare,Camestres,
Festino, Baroco
Üçüncü Şekilde:Datisi,Disamis,Felapton,Ferison,Bocardo
Dördüncü
Şekil:Bramantip,Camenes,Dimaris,Fesapo,Fresison
Bu kelimeler rastgele seçilmemiş olup,
kıyasla ilgili çeşitli bilgileri özetler.
1-Her kelimenin sesli harfleri, o
şekilde, sonuç veren bir mod’u ifade eder.
Kelimedeki sesli harfler önerme
çeşitlerini gösteren harflerdir. Örnek:
Barbara Birinci şeklin sonuç veren modlarından
birini
gösterir. A A A
2-İkinci, üçüncü ve dördüncü şekiller
mükemmel şekil olan birinci şekle irca edilir. İkinci, üçüncü ve dördüncü
şekillerde ki modları gösteren kelimelerin başında bulunan sessiz harfler B ,C, D, F mükemmel şekil olan birinciden
hangi moda irca edilmesi gerektiğini gösterir.
Örnek:
Darapti Darii(birinci şekilde
ki mod)
3- Kelimelerin
içinde bulunan sessiz harfler irca işleminin nasıl yapılacağını gösterir.
“s” ve “p”
kendinden bir önceki önermenin düz döndürme yapılacağını gösterir.Örnek: Festino
(“s” den önceki büyük önermedir,
tümel olumsuz olduğu için düz döndürüldüğünde yine tümel olumsuz
olacaktır.)veya Darapti (“p” den
önceki a küçük önermedir, tümel olmlu olduğu için düz döndürüldüğünde tikel olumlu olacaktır.
“m” harfi
ircada önermelerin yer değiştirmesi gerektiğini, yani büyük önermenin küçük,
küçük önermenin büyük önerme olması gerekir.
Örnek:Camestres
”c” icranın sadece
saçma yöntemi ile yapılacağını gösterir.Yani irca edilen modun yanlışlığı
gösterilerek mevcut mod’un doğruluğu ispat edilir.
Örnek: Baroco ve Bocardo
Dört Şekil ve Kuralları
Mod
bahsinde 64 mümkün mod bulunduğunu, fakat bunlardan ancak 10’unun sonuç
verdiğini görmüştük. Şimdi sonuç veren 10 modla 4 şekli birlikte ele alıp ta
bunların birleşimini dikkate alırsak 10x4=40 çeşit kıyas elde edilmiş olur. Fakat
bu kıyas çeşidinin de hepsi sonuç vermez. Çünkü kıyasın sonuç vermesi için o şekillerin bağlı bulunduğu özel kurallara
uyması gerekir. Şimdi şekillerin özel kurallarını ve her şekilde sonuç veren
modları inceleyelim.
Birinci Şekil: Orta terim
büyük önermede konu ve küçük önermede yüklem olursa birinci şekilden kıyas
olur.Örnek:
Bütün
insanlar ölümlüdür.
Sokrat
insandır.
O
halde Sokrat ölümlüdür.
Birinci
şekilden olan kıyaslar mükemmel kıyaslardır ve iki kuralı vardır.
1-Küçük
önerme olumlu olmalıdır.
2-Büyük
önerme tümel olmalıdır.
Bu
iki kurala göre birinci şekilden şu dört mod sonuç verir.
2 Tümel
|
Her O B dir
Her K O dur
Her K B dir
|
A
A
A
|
Barbara
|
Hiçbir OB değildir
Her K O dur
Hiçbir K B değildir
|
E
A
E
|
Celarent
|
|
2 Tikel
|
Her O B dir
Bazı K O dur
Bazı K B dir
|
A
I
I
|
Darii
|
Hiçbir O B değildir
Bazı K O dur
Bazı K B değildir.
|
E
I
O
|
Ferio
|
İkinci Şekil: Orta terim her iki öncüllerde de yüklem olursa
ikinci şekilden kıyas olur. İkinci şeklin 2 kuralı vardır:
1-İki
öncülden birinin olumsuz olması gerekir.
2-Büyük
önerme tümel olmalıdır.
|
Bu iki kurala uygun olarak ikinci şekilden sonuç
veren modlar şunlardır.
Üçüncü Şekil:
Orta terim her iki öncülde de konu olursa üçüncü şekilden kıyas olur.
Üçüncü
şeklin iki kuralı vardır.
1-Küçük
önerme olumlu olmalıdır.
2-Sonuç
daima tikeldir.
Bu
kurallara göre sonuç veren modlar şunlardır.
|
Dördüncü Şekil: Eğer
orta terim büyük önermede yüklem, küçük önermede konu olursa dördüncü şekilden
bir kıyas olur.
1-Büyük önerme olumlu olursa, küçük önerme de tümel
olur
2-Küçük
önerme olumlu olursa sonuç daima tikel olur.
3-Olumsuz
modlarda büyük önerme tümel olmalıdır
|
Dördüncü şekilden sonuç veren modlar şunlardır.
Yukarıda
belirttiğimiz gibi Aristo da dördüncü şekil yoktur. İlk olarak dördüncü şekli
Galien icat etmiştir.
Dördüncü
şekli kabul etmeyenler, tıpkı Aristo gibi dördüncü şekli, birinci şeklin
dolaylı modları olarak kabul ederler.
Emile
Boirac hem şekilleri, hem de modlarını bir seferde görmeye yarayan bir cetvelde
göstermiştir.
Tablo:3
Emile
Boirac’ın şekil ve modları gösteren Cedveli
Şekiller
|
|
Yedi Olumlu Mod
|
On iki Olumsuz Mod
|
Sonuç
|
|
Birinci Şekil
|
O
|
B
|
Barbara
|
Celarent
|
İki tümel
|
K
|
O
|
Darii
|
Ferio
|
İki tikel
|
|
K
|
B
|
||||
İkinci Şekil
|
B
|
O
|
|
Cesare Camestres
|
İki tümel
|
K
|
O
|
||||
K
|
B
|
Festino Baroco
|
İki tikel
|
||
Üçüncü Şekil
|
O
|
B
|
Darapti
|
Felapton
|
Altı tikel
|
O
|
K
|
Datisi
|
Ferison
|
||
K
|
B
|
Disamis
|
Bocardo
|
||
Dördüncü şekil
|
B
|
O
|
|
Camenes
|
Bir tümel
|
O
|
K
|
Bramantip
|
Fesapo
|
Dört tikel
|
|
K
|
B
|
Dimaris
|
Fresison
|
2-Seçmeli(istisna-i) Kıyasta Şekil
ve Modlar
Seçmeli kıyas sonucun aynının yahut karşıt halinin
öncüllerde hem şeklen hem anlam bakımından bulunduğu kıyaslardır.
Seçmeli kıyasların öncüllerinden ya biri şartlı
önermeli, diğeri yüklemli önerme olur veya her iki öncül de şartlı önerme olur.
Birinci önermenin şartlı önerme olması gereklidir. Bu
sebeple birinci öncüle şartlı öncül, ikinci öncüle seçmeli öncül denir. Seçmeli
öncül şartlı öncülün taraflarından birisi veya bir tarafın karşıtıdır.Seçmeli
kıyasın birinci öncülü kıyasın tipini tayin eder. Şartlı öncül ya bitişik
şartlı önermeden veya ayrık şartlı önermeden yapılır.
Batı mantıkçıları seçmeli kıyasın bu türlerini,
basit kesin kıyasın şekillerine benzetmişlerdir. Bu durumda, şartlı öncülü
bitişik şartlıdan olanların iki, ayrık şartlıdan olanların da iki şekli vardır.
Tricot, bu şekillerinde ayrı ayrı modları bulunduğunu her şekle ait modlarla
gösteriyor.
Bitişik
Şartlı Kıyasların Şekil ve Modları:
Birinci
Şekil:
-
Orta terim,
büyük önermenin taraflarından birisidir.Eğer orta terim birinci önermede
mukaddem olup, ikinci önermede aynen alınırsa birinci şekilden kıyas olur.
1.
Mod
|
Eğer S A ise S B dir
S A dır
O halde S B dir.
|
2.
Mod
|
Eğer SA ise S B değildir
S A dır
Ohalde S A değildir
|
3.
Mod
|
Eğer S A
değilse S B dir
S A değildir
O halde S
B dir
|
4.
Mod
|
Eğer S A değilse S B değildir
S
A değildir
O halde S B
değildir
|
İkinci
Şekil:
Eğer
orta terim, birinci önermede tali olup da, ikinci önermede bunun karşıt hali bulunursa
ikinci şekilden kıyas olur.
1.Mod
|
Eğer S A ise
S B dir.
S B
değildir
O halde S A değildir.
|
2. Mod
|
Eğer SA ise S
B değildir
S B dir
O halde S A değildir
|
3. Mod
|
Eğer S A değilse S B dir
S B değildir
O halde S A
dır
|
4. Mod
|
Eğer S A
değilse S B değildir
S B dir
O halde S A
dır
|
Ayrık
Şartı Kıyasların Şekil ve Modları:
Birinci şekil:
Büyük
önermesi ayrık şartlı olan bir kıyasın, küçük önermesi ya taraflardan birinin
aynı veya karşıt hali olur. Eğer taraflardan birinin aynı alınıp, ikinci öncül
yapılırsa diğerinin karşıt hali sonuç olur.
1.
Mod:
|
Ya S A dır ya S A’ dur
S A dır
O
halde S A’ değildir
|
2.
Mod:
|
Ya S A dır
ya S A’ değildir
S A dır
O
halde S A’ dır
|
3.Mod
|
Ya S A değildir ya S A’ dur
S A değildir
O
halde S A’ değildir
|
4.Mod:
|
Ya S A değildir ya S A’ değildir
S A değildir
O
halde S A’ dur
|
İkinci Şekil:
Taraflardan
biri nin “karşıt hali” alınıp ikinci öncül yapılırsa diğerinin aynı sonuç olur.
1.Mod:
|
ya S
A dır ya S A’ dur
S A değildir
o halde
S A’ dur
|
2.Mod:
|
ya
S A dır ya S A ‘ değildir
S A değildir
O halde S
A’ değildir
|
3.Mod:
|
ya S
A değildir ya S A’ dur
S A dır
O halde S
A’ dur
|
4.Mod:
|
ya
S A değildir ya S A’ değildir
S A dır
O halde S
A’ değildir
|
KIYASIN
MODALİTESİ (KİPLİĞİ-CİHETİ )
Modalite, eski dilde ''cihet" kelimesi ile karşılanmış, bazıları da ; Türkçe karşılık olarak "kiplik" kelimesini kullanmışlardır. Cihetin dilimizde daha çok yön karşılığında kullanıldığı ve kiplik'in ise, modalite anlamını vermeyip, yapışık, bitişik, yaklaşık, anlamlarında kullanıldığı için yenisi bulununcaya kadar modalite kelimesini kullanmak en uygun olanıdır. Modalitenin kelime manası ise “biçim”dr.
İslâm mantıkçıları tarafından modalitenin bir çok
tanımı yapılmıştır;
Modalite, önermenin yüklemine bitiştirilen,
ağızdan bir defada çıkan sestir ve önermenin yükleminin, önermenin konusuna
yükleme keyfiyetine delalet
eder.
Kıyasın Modalitesi;
Kıyası oluşturan önermelerin
modalitesine göre sonucun modalitesini belirlemektir. Kıyasın modalitesini
anlayabilmemiz için önce önermedeki modaliteyi incelememiz gerekmektedir. Çünkü
kıyasın modalitesi önermenin modalitesine dayanır. Daha doğrusu modal önermeler
kullanılarak, modal kıyaslar oluşturulur. Önermedeki modalitenin çeşitlendirilmesinde
klasik batı mantıkçıları ile İslam mantıkçıları arasında fark vardır.Önermede
bulunan modalitenin tanımını son dönem mantıkçılarından Ahmet Cevdet şu şeklide
tanımlamaktadır.:
“Bir önermede bazen konu ile yüklem arasında ki nisbet bir
kayıtla kayıtlanır; önermenin doğruluğu
o kaydın doğruluğuna bağlıdır. İşte o kayda önermenin
modalitesi(kipliği) denir. Kısaca
modalité, bir önermenin işaret ettiği şeyin mümkün, mümteni veya zorunlu olup
olmamasıdır.[7]
Modalite ya zarfların sayısınca olur ya
da Aristo da olduğu gibi belli sayıda modaliteden bahsedilir .Mantıkçılar belli
sayıdaki modaliteyi tercih etmişlerdir.
Konu ile yüklem arasında ki bağ bir
değişikliğe tabi tutulduğuna göre ‘ bir modal önermede iki hüküm bulunur.o
halde modaliteyi hüküm üzerine verilmiş hükümdür diye tanımlayabiliriz
Örnek:“Zorunlu
olarak insan hayvandır”önermesinde iki hüküm vardır.
1-“İnsan hayvandır”birinci hüküm 2- “zorunludur”ikinci hüküm
“zorunludur”hükmü ,”insan hayvandır”
hükmü üzerine verilmiştir.
Şimdi Aristo,Ortaçağ Batı Mantıkçıları
ve İslam Mantıkçılarının modal önerme ve modalite anlayışlarını inceleyelim:
1a-Aristo da Modale Önerme:
Aristoteles,
modal önermeleri ele almakla beraber "mod" veya "modal"
kelimelerini kullanmamaktadır. Aristo da modalite pek açık değildir. Çünkü
Aristoteles, Organon' un ikinci kitabında, mümkün, imkansız, zorunlu ve
kontenjan önermelerden bahsederken Organon'un
üçüncü kitabı olan Birinci Analitikler"de şöyle demektedir: "Her
öncül (önerme) ya bir arı ya bir zorunlu veya bir olağan (contingent) yükleme
olur."
Buna göre Aristo
3 çeşit önerme kabul ediyor.
1-Arı (basit ) önerme-assertorique ( Basit
önerme modalitesi olmayan önermedir.)
2-Zorunlu önerme
3- Kontenjan(mümkün) önerme
1b-. Aristo’ya göre Kıyastaki Modalite
Aristo Kıyasların modalitesine Birnci
Analitikler’de geniş yer vermiş,
öncüllerin ,apodiktik ,kontenjan ve asertorik oluşlarına göre kıyasların nasıl
bir sonuç vereceğini incelemiştir.
Aristonun kabul
ettiği üç önermeye göre kıyasın şekil ve modları şöyledir:.
I-Kıyasın öncüllerinden ikisi de zorunlu
olursa sonuç zorunlu olur..
II-Fakat öncüllerden birisi zorunlu
ikincisi basit yükleme olduğuna göre şekiller
meydana gelmektedir.
Birinci şekil: Zorunlu
önermenin büyük ve küçük önerme olmasına göre sonuç değişmektedir.
Birinci şeklin dört mod’undan her biri
için iki ihtimal olmak üzere sekiz tip modal kıyas mümkün olur.
B
K
S
|
AZ
AY
AZ
|
Büyük önerme
tümel olumlu ve zorunlu
Küçük
önerme tümel olumlu basit
Tümel zorunlu
|
Barbara
|
B
K
S
|
AY
AZ
AY
|
Büyük önerme
tümel basit
Küçük önerme
tümel zorunlu
Sonuç tümel
yalın
|
|
B
K
S
|
EZ
AY
EZ
|
Büyük
önerme tümel olumsuz zorunlu
Küçük önerme
tümel olumlu basit
Tümel olumsuz
zorunlu
|
Celarent
|
B
K
S
|
EY
AZ
EY
|
Büyük önerme
tümel olumsuz basit
Küçük önerme
tümel olumlu zorunlu
sonuçtümel
olumsuz basit
|
|
B
K
S
|
AY
IZ
IY
|
Büyük
önerme tümel basit
Küçük önerme
tikel zorunlu
sonuç tikel
basit
|
Darii
|
B
K
S
|
AZ
IY
IZ
|
büyük önerme
tümel zorunlu
Küçük önerme
tikel basit
Sonuç tikel
zorunlu
|
|
B
K S |
EZ
IY OZ |
Büyük önerme
Tümel olumsuz zorunlu
Küçük önerme
tikel basit
sonuç tikel
olumsuz zorunlu
|
Ferio
|
B
K
S |
EY
IZ
OY
|
Büyük önerme
tümel olumsuz basit
küçük önerme
tikel zorunlu
sonuç tikel
olumsuz yalın
|
İkinci şekil:
Zorunlu öncül olumsuz ise sonuç
zorunlu,eğer zorunlu öncül olumlu ise sonuç basit(assertorik) olur.
Her mod için iki ihtimal vardır.
B
K
S
|
EZ
AY
EZ
|
cesare
|
|
B
K
S
|
EZ
IY
OZ
|
Festino
|
B
K
S
|
EY
AZ
EY
|
B
K
S
|
EY
IZ
OY
|
|||
B
K
S
|
AY
EZ
EZ
|
camestres
|
B
K
S
|
AY
OZ
OZ
|
Baroco
|
|
B
K
S
|
AZ
EY
EY
|
B
K
S
|
AZ
OY
OY
|
Üçüncü Şekil:
Öncüllerin her ikiside olumlu olursa
sonuç zorunlu olur.
Biri
olumlu diğeri olumsuz olursa,zorunlu olan olumsuz ise sonuç zorunlu, zorunlu
olan olumlu ise sonuç zorunlu olmayacaktır.
B
K
S
|
AZ
AY
IZ
|
Daraptı
|
|
B
K
S
|
EZ
AY
OZ
|
Felapton
|
B
K
S
|
AY
AZ
IZ
|
B
K
S
|
EY
AZ
OZ
|
|||
B
K
S
|
IY
AZ
IZ
|
Disamis
|
B
K
S
|
AZ
IYJ
IZ
|
Datisi
|
|
B
K
S
|
IZ
AY
IY
|
B
K
S
|
AY
IZ
IZ
|
|||
B
K
S
|
OZ
AY
OZ
|
Bocardo
|
B
K
S
|
EZ
IY
OZ
|
Ferison
|
|
B
K
S
|
OY
AZ
OY
|
B
K
S
|
EY
IZ
OY
|
Sadece II .kurala göre
şekillenmiş modları tablo haline getirdik
Diğer
maddeler;
III-Öncüllerden
ikisi kontenjan (mümkün)olan kıyaslar
IV-Öncüllerden
birisi assertorik, diğeri kontenjan olan kıyaslar
V_Bir
öncülü zorunlu,diğeri kontenjan olan kıyaslar
Bu
maddelere ait tabloları görmek için bkz .Klasik Mantık Necati Öner s.165-169
2a-Klasik Batı
Mantıkçılarında Modal Önerme:
Ortaçağ
batı mantıkçıları modal önermeleri karışık önermeler arasında saymış ve bir
önermeyi şu dört modan birisinin değişikliğe uğratacağını söylemişlerdir:
----Mümkün
,kontenjan,İmkansız, zorunlu-----Görüldüğü gibi
Aristo 2. kitap önermelerde bu dört modalite den bahsetmiş fakat Birinci
Analitiklerde ikisini dikkate almıştı. Ortaçağ mantıkçıları Aristo da ki bu iki
modalite sayısını dörde çıkarıyor. Modal önerme karmaşık önerme olduğuna göre
Batı mantıkçıları asıl önermeye “dictum”, tali önermeye ise “modus” diyorlar.
Modus “mümkün ,kontenjan,imkansız ,zorunlu”olabilir. Bunların niteliği ve
niceliği dikkate alındığında onaltı çeşit önerme ortaya çıkıyor.[8]
3a-İslam Mantıkçılarında Modale Önerme:
İslam mantıkçıları arasında modalite anlayışı bakımından ,iki farklı görüş
bulunmaktadır.
Mütekaddimin:3 türlü modalite kabul ediyor.
1-İmkan
(possibilite) 2-imtina(impossibilite) 3-vücub (necessite)
Farabi de ise;
1-Zaruri 2-Mümkün
3- Mutlak
Aristo
da ki basit önermeyi karşılayan mutlak’ı modalite çeşiti saymakla Aristo’dan ayrılmış gözükse de mutlak’ın modalitesinin diğer modaliteden
ayrıldığını söylüyerek iki çeşit modalite kabul etmektedir.
Müteahhirin:
Eskilerin üç modalitesine karşılık
1-Zorunluluk
2-Devam 3-Fiil 4-İmkan diye dört
modalite kabul ederler. Dört modalitenin farklılıklar ve birbirleri ile olan
ilişkileri dikkate alınarak çeşitli modal önermelerden bahsederler.[11]
Basit Modaliteli
Önermeler:
1-Zaruriye-i
mutlaka: “Zat-ı mevzu” me vcut oldukça,
yüklemin konuya yüklenmesinin zorunluluğu ile hükmolunan önermeler
Her
insan mevcut oldukça zorunlu olarak hayvandır Her insan mevcut oldukça zorunlu olarak
taş değildir
2-Meşrute-i
amme:”Vasf-i mevzu” mevcut oldukça yüklemin
konuya yüklenmesinin zorunluluğu ile hükmolunan önermelerdir.
Her
yazıcı yazı yazdığı müddetçe zorunlu olarak parmakları hareket eder.
Her
yazıcı yazı yazdığı müddetçe zorunlu olarak parmakları hareketsiz
değildir.
3-“Vaktiyye-i
mutlaka:”:Belli bir zamanda , yüklemin konuya
yüklenmesinin zorunluluğu ile hükmolunan önerme
Ay “vakti heyule”de zorunlu olarak tutulur
Ay”vakti heyule”de zorunlu olarak ışıklı değildir.
4-“Münteşire-i
Mutlaka”:Belirsiz bir zamanda, yüklemin konuya
yüklenmesinin zorunluluğu ile hükmolunan önermelerdir.
Ay gecenin birinde zorunlu olarak tutulur Ay gecenin birinde zorunlu olarak ışıklı değildir.
5-Daime-i
Mutlaka:”Zat-i mevzu” mevcut oldukça nispetin
devamı ile hükmolunan önermelerdir.
Her insan mevcut
oldukça devamlı olarak hayvandır Her insan mevcut oldukça devamlı olarak, taş değildir
6-Örfiyye-i
amme:”Vasf-ı Mevzu” devamlı oldukça, yüklemin
konuya yüklenmesinin devamı ile hükmolunan önermelerdir.
Her yazıcı yazı
yazdığı müddetçe daima parmakları
hareket eder. Her yazıcı yazı yazdı müddetçe daima
parmakları hareketsiz değildir.
7”-Mutlaka-i
amme”:Nispetin fiiliyatı ile, yani yüklemin
konuya yüklenmesinin, bir defa olsun fiile çıkması ile hükmolunan önermelerdir.
Her güvercin bilfiil uçucudur Anka bilfill uçucu değildir.
8-Mümkine-i amme: Yüklemin konuya bir imkan ile yüklenmesi ile meydana gelen
önermelerdir.
Her ateş
bilimkan sıcaktır Her ateş bilimkan soğuk değildir
Bileşik Modaliteli
Önermeler :
Basit
Önermeler, devam ve zorunluluk modalitesi ile kayıtlanarak bileşik önermeler
elde edilir.
1-Meşrute-i
hasse: Zatın devamsızlığı ile kayıtlanan “meşrute-i ammeye” denir.
Her
yazıcı madem yazıcıdır, bizzat parmakları hareket eder.Lakin haddizatında devamlı değil
2-Örfiye-i hasse:
Vasfin devamsızlığı ile kayıtlanan “örfiye’i
amme”ye denir.
Her
yazıcı yazı yazdığı müddetçe devamlı olarak parmakları hareket eder, lakin
haddizatında devamlı değil.
3-Vaktiye-i La
daime veya vaktiye : Özün devamsızlığıyla kayıtlanan “vaktiye-i mutlaka” ya
denilir.
Ay,
vakti heylulede zorunlu olarak tutulur, lakin
aslında devamlı olarak değil.
4-Münteşire-i la
daime veya münteşire: Devamsızlıkla kayıtlanan “münteşire-i mutlaka ya denilir.
Bir
gün zorunlu olarak ay tutulur, lakin
devamlı değil.
5-Vücudiye-i La
daime :Devamsızlıkla kayıtlanan “mutlaka-i amme” ye denir.
Her
güvercin bilfiil uçucudur, lakin devamlı
değil.
6-“ Vücudiye-i
La zaruriye”:Yüklemin konuya yüklenmesinin zorunlu olmaması ile kayıtlanan
“mutlaka-i amme’ye denir.
“Her
insan bilfiil gülücüdür, lakin bu
gülücük zorunlu değildir.”
7-“Mümkine-i
Hasse”:Yüklemin konuya yüklenmesinin zorunlu
olmaması ile kayıtlanan “mümkine-i amme”ye denir.[13]
“Her
insan bilimkan yazıcıdır, fakat zorunlu
değildir.”
Bu
onbeş önerme mantıkçılar tarafından en çok dikkate alınan önermelerdir. Bunlardan
başka şu önermelerden bahsedilir.
Mutlaka-i
vaktiye:Yüklemin konuya yüklenmesi belli bir
zamanda olup nispetin tahakkuku ile hükmolunan önermedir. “Ay bilfiil”vakti heylulede tutulur”
Mutlaka-i münteşire:Yüklemin
konuya yüklenmesi, fiilin olduğu vakitte vuku bulan önermelere denir.
Ay’ın
varolduğu vakitlerin birinde ay
fiilen tutulur.
“Hinniye-i
Mutlaka”:Hüküm” Vasfi mevzu” un bazı
vakitlerinde, fiilen gerçekleşmesi ile verilirse,”hiniye-i mutlaka” denir. Her zatulcenpli bu hastalığın devam ettiği zamanların
bazısında öksürür.
Hinniye-i La daime:
“Hiniye-i mutlaka” devamsızlıkla kayıtlanırsa hinniye-i la daime olur.
Her
zatülcenpli bu hastalığın devam ettiği zamanların bazısında öksürür lakin
devamlı değil
Hinniye-i
mümkine:Önermede aykırı yönden, yani olumlu ise
olumsuz, olumsuz ise olumlu yönden zorunluluğun olumsuz kılınması ile
hükmedilen önermelerdir.
Her
zatürcenpli,zatürcenp olduğunda öksürmesi mümkündür.
Mümkine-i Vaktiyye: Konunun var
olduğu vakitlerden birinde, aykırı yönden zorunluluğun olumsuz kılınması ile
hükmedilen önermelerdir. Ay “vakti heylule”de “imkanı am” ile tutulur.
3b-İslam
Mantıkçılarında Kıyasların Modalitesi(Muhteliad)
Yukarıda
açıklanan modal önermelerin her biri ayrı ayrı büyük ve küçük önerme
olabilirler.Bu durumda 169 kıyas tipi mümkündür.fakat bunların hepsi sonuç
vermez.Genel kıyas kurallaına ek olarak her şekil için modalite bakımından da
bazı kurallar kabul edilmiştir.
Şekillerin Kuralları:
-Birinci
şeklin şartı küçük önermenin “fiiliyetidir”.
Yani küçük önerme mümkine-i amme ve mümkine-i hasse olamaz:
-Önermeler iki
gruba ayrılır Birinci grupta bulunan ve vasfiyat-ı erbaa denilen “meşrute-i
amme, meşrute-i hasse, örfiye-i amme ve örfiye-i hasse”bulunur.
Eğer büyük
önerme bunların dışında ikinci
gruptaki önermelerden biri olursa sonuç
büyük önermenin modalitesi gibi olur.
Eğer
büyük önerme” vasfiyat-ı erbaa”dan biri olursa sonuç ek 3 gibi olur.
-İkinci
Şekil için şu şartlar aranır:
-Eğer küçük
önerme , zaruriyet-imutlaka olursa ,13 önermenin
her biri büyük önerme olabilir.
-Eğer küçük
önerme , daime-i mutlaka olursa , iki mümkine hariç diğerleri büyük önerme
olur.
-Zaruriye-i
mutlaka ve daime-i mutlaka dan başkası
küçük önerme olursa büyük önerme ek 4 de ki gibi olur.
-Eğer
mümkine-i amme ve mümkine-i hasse küçük
önerme olursa ,büyük önerme zaruriyet-i mutlaka,meşrutiyet-iamme ve
meşrutiyet-ihasse olabilir.
-Üçüncü
Şekil kıyasların durumu birinci şekildeki
gbidir.
Ancak büyük önerme
“vasfiyat-ı Erbaa dan biri olursa sonuç küçük önermenin döndürülmesi gibidir.Bu
şartlardaki sonuç için ek 5 e bakınız.
-Dördüncü
şekil kıyasların sonuç vermesi için 5 kural
vardır.
-Mümkine-i amme
ve mümkine-i hasse öncüllerde kullanılamaz.
-Olumsuz
öncüllerdeki önermeler, döndürülebilen önermelerden olmalıdır.
Şu
önermelerin olumsuzları döndürülebilir.Zaruriye,daime, meşrute-i amme,meşrute-i
hasse, örfiye-i hasse
Bu
Şart A A I ve I A I modları dışında kalanlar için geçerlidir.
-Küçük önerme
zaruriye veya daime, büyük önerme ise ikinci maddede adları geçen olumsuzları
döndürülebilen altı önermeden biri olmalıdır. Bu Şart A E E mod’u için
geçerlidir.
-A O O mod’unun
büyük önermesi yukarıda adı geçen altı önermeden birisi olabilir.
-I E O mod’unun
küçük önermesi Meşrute-i hasse ve örfiye-i hasseden birisi, büyük önerme ise
yukarıdaki altı önermeden biri olabilir. (dördüncü şekil ile ilgili cetvel için
ek 6 ya bakınız.
-
[1]
Mehmet Bayraktar-İslam Felsefesine giriş s.156
[2]
Mantık ıstılah anlamını
almadan kelime manasında 850 yıllarında filolog us-Sıkkit Arap dili üzerindeki meşhur eserine ad
vererek kullanmıştır(Kitab islah il-Mantık). Mehmet Bayraktar-İslam
Felsefesine giriş s.157
[3]
Necati Öner.Klasik Mantık s. 122(Aristo, Organon III. Birinci Analitikler
(atademir terc),s.5
[4]
Mehmet Bayraktar-İslam Felsefesine Giriş
[5]Bkz. Ek tablo 1
[7]Ayrıntılı
bilgi için bkz. İbrahim Çapak-İlk dönem İslam mantıkçılarının modaliteye
yaklaşımı
[8]
Ayrıntılı bilgi için bakınız.Necati Öner-Klasik mantık s. 94-95
9-Saadettin Taftazaniden önce gelenlere mütekaddimin sonra
gelenlere müteahhirin Sadettin Taftazani, İslâm âlimlerinin en büyüklerindendir. İsmi,Mes’ûd bin
Ömer’dir. 1322 (H. 722) senesinde Horasan’da Nesâ civârındaki Teftâzân
kasabasında doğdu. 1390 (H. 792)de Semerkant’ta vefât etti.
[10]Tony
Street İslam mantık Tarihi s. 165
[11]
Tony Street İslam mantık s. 119
[12]Necati Öner -
Klasik Manıtk s. 101
[13]
Arapça felsefede imkanın dört anlamı Tony Street İslam Mantık Tarihi s.122
Yorumlar
Yorum Gönder